23. 4. 202556
Výsadba aleje, která se před pár lety uskutečnila, byla zrealizována díky spolupráci obce Verneřice a ZŠ a MŠ Verneřice. Při přípravách projektu bylo rovnou domluveno p. starostou Verneřic a p. ředitelkou ZŠ, že děti nejen zrealizují zcela novou výsadbu ovocné aleje, ale že právě tyto školní děti budou i těmi, kdo bude o alej pečovat a realizovat v budoucnu velmi potřebnou povýsadbovou péči o stromky.
Vzhledem k vytíženosti školy a naplánovaným akcím jsem byla nucena provést výchovný řez bez účasti, pozornosti, dětí. Také se nám to termínově zcela nešťastně s letošními květnovými státními svátky. Nejdřív to vypadalo, že to bude vlastně moc fajn, pedagogové velmi ocenili, že po dnu volna ve čtvrtek mohou jít s dětmi v pátek na práci mimo školní třídu. Stejně tak i děti. Co jsme si ale nikdo neuvědomil bylo, že zaměstnanci městského úřadu budou mít dovolenou. A to nejen ve čtvrtek, ale i v pátek a zkrátí si práci i ve středu. Nebyl, kdo by provedl následnou zálivku. V jednom případě pršelo hned večer, což nás zachránilo, podruhé čekaly stromky až do druhého dne.
Ráno se děti vydaly pěšky na cestu od školy na místo výsadby aleje a já s panem starostou jsme zajistili materiální výbavu a nářadí. Po úvodním proškolení a ukázce se děti rozdělily do pracovních skupin a skupinek a podle zadání se ujaly práce. Vždy jsme kombinovali dvě třídy = věkově starší a mladší, aby si děti mohly vzájemně pomáhat, kooperovat a byly motivovány k vzájemné spolupráci. Práce je všechny do jednoho velmi těšila a zažily spoustu veselých momentů. Práce byla pro ně odreagováním a relaxací. Byly nadšené, že mají v rukou nářadí a vytváří za sebou hmatatelnou stopu. Menší děti z 1. stupně pracovaly na vypletí a obnově zálivkových mís, pomáhaly starším při odstraňování/výměně stromků a jejich transportu k vozíku. Starší děti sundávaly pletivo, dobývaly neujaté stromky z půdy ven, obnovovaly potřebné díry pro nové stromky. Po odchodu mladších dětí pak vytvářely nové úvazky a zavíraly stromky zpět do pletiva. V mnoha případech se učily držet a použít správně kladivo a "trefit se na hlavičku".
V průběhu práce jsme doplnili energii formou opékání vuřtů a využití jejich energetického potenciálu v zažívacím traktu. Nesměl chybět kečup - vytvořili jsme s kolegy hypotézu a následné ověření, ze které vzešlo, že až žáci po čtrnáctém roce svého věku plynule přecházejí z čistého kečupu → na kečup s hořčicí / hořčici / nic = čistý vuřt a suchý chléb. To byla docela legrace - akce by se mohla také nazývat "kečupovou seancí v 9 a 3/4" :-)
Akce probíhala ve dvou dnech. Nebylo to vůbec snadné. Malé děti opravdu velmi bojovaly s kořenovým systémem travnatých drnů. Hrabičky i vypichováky používaly velmi účelně. P. učitelky své žáky nejen povzbuzovaly, ale také šly příkladem a pracovaly s nimi. Snažily se, aby nikdo nedělal žádné nešvary a práce nám šla od ruky.
Pan starosta nás také požádal, abychom upravili i část výsadby přímo předcházející té naší. Jednalo se výsadbu od Povodí Ohře. Je pravdou, že byla v naprosto dezolátním, zcela katastrofálním stavu. Plastové kryty byly otevřené, poničené nebo zcela chybějící a znamenaly tím pádem okousané kmínky stromků a jejich zmar už v počátku. Protože to byla výsadba přímo sousedící, vyhověli jsme. Pro kolemjdoucího to totiž velmi snižovalo úroveň naší kvalitně odvedené práce. A zde se děti nadřely ještě více. suchá zem byla velmi tvrdá a nepoddajná pro vykopání děr, druhá věc pak byla zatlouct kůly - to nastoupili do akce i pan učitel a pan asistent. To v žákovských silách nebylo. Měnili jsme celkem 12 stromků čistě v režii obce. Celkovému stavu "naší" ovocné aleje to velmi prospělo. Jsme rádi, že jsme této velmi náročné, ale velmi potřebné spolupráci udělali krok naproti. Sem jsme zasadili kontejnerové stromky různých ovocných odrůd. Na původní výsadbě jsme doplnili hlavně odrůdy třešní. Děti se velmi těšily, že si jednoho dne půjdou natrhat rané odrůdy těchto sladkých plodů a společně si ve škole v kuchyňce upečou třídní koláč :-)
Velmi hezký byl moment, kdy mladší děti, chybějící na původní výsadbě, vytvořily kolem stromků místo zálivkových mís z velkých travních drnů veliká "travnatá sluníčka". To jsme se všichni společně opravdu hezky zasmáli a vše jsme dali do pořádku tak, jak to má být :-)
Akce byla opět velmi povedená, děti si ji velmi užily. S nadšením a dle svých nejlepších schopností pracovaly i ty děti, které jindy výuku a veškeré akce svým osobitým originálním způsobem velmi narušují, kterým chybí jejich vnitřní motivace, klid, soustředěnost a snaha o co nejlepší výkon. To bylo opravdu super. Všichni jsme museli uznat, že takováto práce a přímá výuka svědčí a vychovává, pozitivně vede, opravdu každého. A to byl vlastně původní záměr, který nás před lety přivedl na myšlenku výsadby stromků školními dětmi. Vychovávat pro budoucnost. Děkujeme za tu možnost!